Hydraulisch losdrukken van een vastzittend motorblok

Als je veel aan opknappers hebt geknutseld, ben je het vast wel eens tegengekomen; een motor die vast zit. Das meestal een flinke tegenvaller, want het losmaken van zo’n blok is veelal een berg werk en leidt in de meeste gevallen niet tot een bevredigend resultaat.

Een jaar geleden ben ik begonnen met een idee waar ik al wat langer mee liep. Pomp de hoogstliggende cilinder vol met olie via een Citroen DS hd-pomp en het moet wel erg raar lopen, leidt dat niet tot iets van een resultaat. Voor die tijd werd het vaak een kop eraf halen en net zo lang prutsen en klungelen totdat de motor los was, wat vaak ook niet lukte zonder de boel te slopen. Het oppompen leek me toch ook wel bewerkelijk en er was een kans dat het permanente schade aan een blok zou kunnen aanbrengen. Na wat overwegingen het toch maar een keer geprobeerd. Tenslotte is dat gehamer op een zuiger ook niet zaligmakend en een complete revisie brengt de waarde van de auto vaak terug tot die van een sloper.

Als eerste heb ik een bougie ontdaan van het keramische deel. In het metalen restant heb ik een stift gelast. Hierin een schacht geboord en M9 in getapt, zoals standaard in de hydraulische componenten van de Citroen DS. In deze schacht het bekende rubbertje en een losse 4,5 mm hd-leiding gemonteerd. Het koppelstuk was klaar. Een pomp met reservoir, hd regelaar en elektromotor had ik eerder al voor een andere toepassing in elkaar gezet, dus het was vrij eenvoudig om die te gebruiken als pompunit.

Ook de motor dient voorbereid te worden. Je zoekt als eerste de hoogstliggende cilinder uit door de bougies te verwijderen en met een peilstok te meten. Van deze cilinder schroef je de tuimelaars terug naar een stand dat de kleppen dicht zitten. Dan schroef je de plug in het bougiegat en gaat met een hydraulische olie pompen. Voor de zekerheid en ter controle zet je een peilstok in een andere cilinder. Als de gekozen cilinder goed dicht is, kan er weinig mis gaan en de motor draait een halve slag. Dit herhaal je bij een tweede cilinder, degene die nu hoog ligt. Er komt een moment dat de startmotor genoeg kracht heeft om het proces over te nemen. Hou er wel rekening mee dat als de startmotor er snelheid in krijgt, de overtollige hydraulische olie met een noodgang het bougiegat uit komt. Kleppen weer goed afstellen en klaar is Kees.  Ook kost het dat best wel wat hydraulische olie al met al en je bent er met een half litertje echt niet. Hou vijf liter stand-by en als je na de actie de helft overhoudt, heb je het goed gedaan.

Ik heb deze techniek een keer of vier toegepast. Een keer had het geen zin, omdat de motor in het verleden een vastloper bleek te hebben gehad en dus al een kapotte zuiger en cilinder had. Een andere keer bleek dat de motor in de eerst cilinder zoveel oxidatie en troep had, dat hij na een halve slag niet verder rond ging. Daar moest de kop dus toch van af. Twee keer ging het wel goed en was na, een uur of twee knoeien, het blok los en liep het als een zonnetje. Het is dus een prima oplossing voor blokken die door lang stilstaan en weinig kilometers vast zijn komen te zitten. Blokken die van buiten en binnen bruin en wit geoxideerd zijn, zijn denk ik sowieso wel opgegeven, dus daar zou ik mijn tijd niet meer aan spenderen.

Mocht je het ook willen doen; succes, en stuur mij je bevindingen of tips.