Peter is uitgetekend

Gisteren las ik dat Peter van Straaten is overleden. De tekenaar van onder andere Vader en Zoon in het Parool, Agnes en talloze politieke en maatschappelijke tekeningen.

vaderenzoon

Vader en zoon zijn mijn eerste kennismaking geweest met zijn tekenwerk. Als kind las ik ze regelmatig, zo’n beetje het enige wat ik in het Parool las. Ik kan me herinneren dat ik ze niet altijd snapte, maar de karakteristieke rechtse vader en ietwat slungelige, linkse werkschuwe zoon waren ook zonder grappig einde leuk om daar te kijken. Achteraf gezien waren ze een unieke creatie in een verzuild Nederland. Links en rechts in een strip, de ene keer won de ouwe, de andere keer de jonge en nooit hadden ze, voor zover ik me kon herinneren, echt ruzie. Ik vermoed dat Peter zich een beetje heeft laten inspireren door de in die tijd ook zeer populaire tv serie All in the Family, waarin Archie Buncker en zijn schoonzoon Mike ‘Meathead’ Stivic het regelmatig met elkaar, ook op politiek gebied, aan de stok hadden.

lekker

In de zeventiger jaren, toen ik nog bij mijn ouders woonde, kwam ik m wel eens tegen op straat. Persoonlijk kende ik m niet, maar hij was vrij herkenbaar met zijn voor die tijd wat te wijde, lange jas en grote bos krullend haar. Op tv zag je m ook wel eens. Ingetogen en zorgvuldig zijn woorden wegend, turend door zijn jampotbrilletje, de voorpret zichtbaar door zijn krullende mondhoeken.

Mijn grootste bewondering voor zijn tekenwerk is toch wel de geniale manier van het uitbeelden van een ‘lekker wijf’. Als hij er eentje tekende, dan was ze ook echt lekker. De tekst moest je er meestal niet bij lezen, want dan was de spanning veelal weer weg. Hij vond zelf dat, vooral bij zijn politieke prenten, hij moeite had ze echt te laten lijken. Ik snap wat hij bedoelt; er waren betere tekenaars die bijvoorbeeld Van Agt konden natekenen. Hij kreeg na een poosje de karikatuur best aardig uit zijn pen, maar tot die tijd leunde zijn tekenwerk grotendeels op de vileine tekst of de totaalcompositie, die herkenbaar bleef en altijd op niveau was. Wiegel en Lubbers kon hij wel goed tekenen; waarom in de onderstaande tekening nog de letters WIEGEL staan, is mij daarom volledig onduidelijk.

Ik denk dat hij erg goed was in het tekenen van typetjes; een dikke VVD-er werd veelvuldig herkenbaar in beeld gebracht en zijn scheurkalenders stonden bol van herkenbare personen als zwervers, homo’s en andere alledaagse mensen, geflankeerd door een rolbevestigende tekst. Waarschijnlijk dat mensen daarom zichzelf zo herkennen in zijn werk.

schermafbeelding-2016-12-09-om-23-10-07

Peter van Straaten werkte destijds, net als Jaap Vegter bij Vrij Nederland. Beide wat linksige tekenaars met een eigen stijl. Jaap is al weer een tijdje geleden tussenuit gepiept, maar hij blijft een beetje doorleven via zijn DS19 cabriolet waaraan ik bijna drie jaar gesleuteld heb. Hij heeft deze auto ruim vijfentwintig jaar in bezit gehad. Marcel gaat er een mooi stuk over schrijven in ‘La Bombe’.

IMG_1402

Peter en Jaap mogen niet meer onder ons zijn, de DS19 is dat nog wel. Bij het restaureren van die auto is er een zekere onbalans te vinden in de keuzes die je er in moet maken. Ga je voor de ‘Citroen-blauwdruk’ of voor de daadwerkelijke geschiedenis. Je ziet dat veel mensen die hun geliefde bolide restaureren er mee te maken krijgen. Jaap Vegter heeft de auto relatief lang in zijn bezit gehad. Hij heeft de auto een keer flink laten opknappen en door de jaren heen zijn er regelmatig modificaties geweest. Bij de recente restauratie (2014-2016) is toch gekozen om meer naar het origineel te kijken, de 1964 situatie, dan naar de periode erna. De meeste aanpassingen van later zoals het 21 blok, de vijfgatsvelgen en het verramponeerde dashboard kwamen niet door de ballotage. Ik heb er geen spijt van deze troep uit de auto te hebben geschept, maar het doet afbreuk aan de ‘Jaap Vegter’ geschiedenis. Ik hoop maar niet dat hij er van wakker ligt..

vegter spui

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.