Volkswagen Pick up 1959

VW T2 Pick up

  • 26-7-1959
  • taubenblau
  • donkergrijze bekleding
  • gerestaureerd
  • ch. nr. 447101
  • G5300161 (USA)

Daar is ie. Zonder kentekenplaat, in de voorlak. Ga m nog een keer netjes proberen te spuiten. Misschien, als er tijd voor is, een huif maken.

De bus is door Hans Woestenburg enige jaren geleden aangeschaft van een orgelbouwer en restaurateur in de omgeving Roodeschool. We zouden m samen gaan opknappen, maar daar kwam niet zo veel van terecht. Na enkele jaren heb ik m van m overgenomen. Oorspronkelijk kwam de bus uit de VS; Californië. Nog steeds niet ingevoerd.

Nu als opslag in gebruik voor veelal ds onderdelen. Let op de knipperlichten aan de voorzijde. Deze tepelvormige lampen doen de harten van hobbyisten sneller kloppen… Tsja.

Normaal raak ik niet zo opgewonden van herenkontjes….

De auto is in zekere zin aardig origineel te noemen. Het is altijd lastig een Amerikaanse import precies zo te houden als ie is of was. De auto is al flink onder handen genomen, want er moest veel aan gelast en gerepareerd worden. Ik kon de verleiding niet weerstaan om meteen een paar zaken aan te passen naar de Nederlandse uitvoeringen; koplampen zijn symmetrische Europese markt versies geworden, de mijlenteller is geruild voor een kever- kilometerteller en de achterlichten waren ovaal van het type na 60. De achterbumper ontbrak, de voorbumper met ‘overrider’ was te slecht om te restaureren. De bovengenoemde ’tietjes’ horen bij de export naar de US al in 59, terwijl de Europese modellen het nog met uitzwaai- richtingaanwijzers moesten doen. Het gelaagde glas was deels weg en deels kapot, dus is grotendeels vervangen voor gehard glas.

De banden zijn van het type ‘lange halen snel thuis’; de inbreng van Hans geweest. De 7 jaar terug gepoedercoate wielen zijn al weer lekker aan het roesten. Het afdak blijft een matige oplossing voor permanente autostalling, evenals poedercoaten van velgen zonder scopeerlaag.

In die jaren kregen de kevers de naam ’type 1′ vanuit de fabriek, de bus ’type 2′ de ponton ’type 3′ en later kwamen de 411 en 12 nog als ’type 4′ op de markt. De oerbus, de spijlbus, is gebouwd van 1950 t/m 1967. Hierna kwam de ‘clipper’-bus, die later ’transporter’ ging heten. Aangezien dit model wederom werd opgevolgd, ging de naam transporter mee als transporter 3, 4 en 5. Heden ten dage wordt daarom de ’transporter 1′, de spijlbus zoals deze blauwe, afgekort met T1. Deze naam heeft deze bus toentertijd niet gevoerd, maar is dus van later. De afkorting T1 is juist bij dit type verwarrend, omdat, zoals eerder genoemd, VW zelf de typenaam Type 2 hanteerde…..

De bedoeling is om de pick-up af te maken in het voorjaar van 2012. De huif zal wel later worden. Het kenteken erop en kijken of ik er aan toe kom om meer dan een keer in de maand met het ding een rondje te rijden.

vwpickupmotor vwpickuprevo P1020608