Hanomag Kurier O-L 1966 ‘Pick up’

  • 13-4-1966
  • blauw/wit
  • grijze kunststoffen bekleding
  • met hardhout bekleed stalen laadbak
  • ch. nr. 3645275
  • VF-31-26

Weer een leuke aanwinst; een origineel NL ‘pick up’ Kurier uit de omgeving Geldermalsen. Het vrachtwagentje is in 1966 nieuw gekocht door de heer Jongerius. Hij heeft er met regelmaat zijn groente mee weggereden naar de groenteveilingen. Aangezien de pick up slechts af en toe gebruikt werd, lag het voor de hand om een benzineversie aan te schaffen in plaats van de gebruikelijke diesel. Deze benzinevariant werd door Hanomag geleverd met een viercilinder 1800 cc motorblok, de O301. Dit blok werd destijds niet bij Hanomag zelf gegoten, maar in een hal in Bremen, zo is mij verteld, wat als een restant actief was gebleven uit het faillissement van Borgward. Voor zover ik kan na gaan is de auto al die jaren in eigendom gebleven van de heer Jongerius. Ik kocht m van zijn schoonzoon, die mij vertelde dat zijn schoonvader niet lang ervoor overleden was. Het was altijd zijn droom om de pick up te restaureren, vandaar dat deze mee ging na zijn pensionering naar het nieuwe woonhuis in Tricht. Hier vandaan heb ik m met Nees getransporteerd naar Zunderdorp.

De Hano is niet in al te beste staat. De zwakke plek blijft toch wel de cabine. Ook bij dit exemplaar is de buitenrand ter hoogte van de vloer behoorlijk slecht. Aan de buitenkant valt dit niet zo goed te zien, maar dat is deels omdat deze kant al eens flink dicht geplamuurd is. De bodem is op die plekken slecht, achter de plamuur zit ook roest en de holle ruimtes bij de overgangen zijn nauwelijks herkenbaar wegens overleden. De laadbak is beter. Hier zit aan de rechter kant voor ook wel wat werk, maar het is allemaal wat zwaarder uitgevoerd en daardoor minder ver heen. Al met al redelijk goed te herstellen. Het hout is ook niet slecht. Op een paar plekjes na hoeft er niks aan te gebeuren, op wat conservering na. Een week of twee na aanschaf heb ik dan ook flink de oliezwabber erop gezet, al was het alleen maar omdat er in Zunderdorp nu even geen binnenplek is.

De motor lijkt goed te lopen, dus een zorg minder. Remmen zijn minder, maar dat is een kwestie van ouderwets klokmakerswerk. De roest is het meeste werk, maar goed te overzien. Nog wat cosmetische dingen en een APK en hij kan de weg op.