Hanomag Kurier LL 1966

HANOMAG KURIER LL, ACKERMANN MÖBELWAGEN

  • 17-11-1966
  • blauw/wit
  • grijze kunststoffen bekleding
  • aluminium Ackermann- opbouw type ‘möbelwagen’
  • ch. nr. 3862222
  • BE-77-89  (NL import uit D)

Zoals eenieder weet zijn er meer dames dan heren op het erf. Vandaar dat het eens tijd werd om de dames weer eens iets te geven om naar uit te kijken. Deze keer een echte vent van 3200 kg. Helemaal uit Osnabrück, van de heer Müller, een soort Malle Pietje van Wallenhorst, die de naam Porschestrasse geen eer aan doet.  Wel een erg vriendelijke man, die herr Müller, ik kan niet anders zeggen.

Hano lv

20 november 2013, in ’t mannenparadijs.

De bus heeft jaren bij een meubelwinkel dienst gedaan om meubels af te leveren. De laadklep voor veevervoer maakte het makkelijk om met meerdere mensen tegelijk in en uit te lopen. Hadden die Duitsers wel vaker weinig moeite mee. In 1997 is de auto opgeknapt en weer op de weg gezet.  De laadruimte is voorzien van een railconstructie om een oldtimer van het begin van de 20e eeuw in te kunnen vervoeren. Ook zijn er twee hydraulische cilinders met pomp aangebracht om de constructie te kunnen kantelen. Verder zijn er nog een electrische lier in gemaakt om de laadklep te laten zakken en eentje om de auto in te kunnen takelen. De hele constructie zit nauwelijks in de weg, maar helaas is de bus ledig nu dus ruim 3 ton, wat toch wel erg onhandig is als je nog wat wil vervoeren met een B rijbewijs.

Na enig zoeken, zo veel van dit type bus zullen er niet meer rondrijden, kwam ik inderdaad een paar foto’s tegen die recentelijk zijn geschoten. Op een afstand van ca 10 km van Wallenhorst is de bus gespot door twee fotografen, die onafhankelijk van elkaar de twee onderstaande foto’s hebben genomen.

Schermafbeelding 2013-12-05 om 22.49.36

Schermafbeelding 2013-12-05 om 23.28.20

september 2013

 

15 december 2013

Bij de aankoop heb ik een Duits kentekenbewijs erbij gekregen. Het aardige van dit document, is dat je kan zien van wie de auto allemaal geweest is. De eerste eigenaar was een ‘möbelhaus’ Merkur. Dit bedrijf liet de bus bouwen door Ackermann, een carrosseriebouwer uit Vohwinkel bij Wuppertal, het model was ‘viehwagen’ door de zware achterklep ipv deuren. De heer Müller vertelde dat volgens dit bedrijf zo’n achterklep handiger werkte dan met doorgeven zoals in die tijd gebruikelijk was. Er waren toen waarschijnlijk weinig vrachtwagens met laadklep/lift.

Nu is er een leuke website voor oude Hanomags; http://www.hanomag-kurier.de/inhalt.html. Hier is ook een apart hoofdstuk vindbaar met de Ackermann opbouwen. Hier staat ook een fotogalerij uit de oude doos. Jawel, een foto met een bus van Merkur. De bus zo te zien, want zowel de opbouw als de bijzondere laadklep zijn  aanwezig. Het kan ook een andere bus zijn van de firma, maar het is wel erg leuk een foto uit de prille jeugd zo maar van het net op te duikelen. Probeer dat maar eens met een DS of VW.

oude doos Merkur

 

6 januari 2014

Zondag 5 januari de cabine weer blauw gespoten. Zit toch te denken om de bovenzijde van de stuurhut in een lichte kleur te spuiten en het donkerblauw door te zetten over de onderzijde van de laadruimte. De bumper wordt sowieso licht van kleur, net zoals de velgen.

 

nu nog de laadruimte schoonmaken

nu nog de laadruimte schoonmaken

26 april 2014

Zojuist het NL kenteken binnengekregen. Het was afgelopen dinsdag wel een flinke zit. De heren van de RDW vonden het op het chassis geklonken nummer niet goed genoeg en na een uur overleg en krabben besloten ze om er voor alle duidelijkheid een nummer in te graveren. Dit vergde een minuut of tien a raison van 100 euro, wat ongeveer neerkomt op 600 euro per uur. Ach, ze hebben het al zo moeilijk bij het rijk. De hele exercitie duurde bij elkaar drie uur incl wachttijd, maar dan heb je ook wat: een echte moderne kentekencard waarop vergeten is de trekhaakgegevens in te vullen. Nu ja, maar weer terug naar de RDW met de rechthoekige flippo.

Hoe dan ook, wel een mijlpaal bereikt. Nu nog de apk. Wel jammer dat het rijklaar gewicht nog relatief hoog ligt; nl op 3140 kg. Nu wordt overbelading onder de vijf procent niet beboet, maar dan zit je nog steeds maar op 3675 kg. Maar goed dat ze weinig controleren.