Citroen ID break brandweer 1959
- ??-1960
- rood
- similoid rio; zit beroerd, stinkt, plakt, maar o zo mooi.
- super origineel
- ch. nr.: rond de 350 (Dan)
- DE-57-63 (import)
- niet in mijn bezit
Deze dame is al meerdere keren beschreven door anderen. Ik kan het helaas ook niet laten, want het is een uitzonderlijke auto. Hij staat nu bij Dan Davidson (chef de equipe van Auto Renaissance), de nieuwe eigenaar. De auto heeft een extreem laag chassisnummer en komt uit 1959. Volgens Dan is de auto pas in 1960 op kenteken gekomen. Ondanks dat de auto bij lange na niet uit de Renaissance (ca 1400-1600) komt, heeft Dan deze auto de zijne gemaakt. Hij vertelde dat de vorige eigenaar bedongen had dat Dan de auto ook geen ‘wedergeboorte’ mag geven. Alleen een beetje olie verversen, puntjes stellen en banden oppompen en verder er met de tengels van af blijven. Arme Dan.
Dan bezit ook een lijst met afgelegde kilometers, vanaf dag een, waarschijnlijk bijgehouden door een plichtsgetrouwe brandweerman. Een uniek document. Helaas zit er een Nederlands kenteken op. Als het goed is, zwerft er nog ergens een carte grise rond van de auto. Nog niet in het bezit van Dan, maar wel erg mooi als die er nog bij komt.
De auto was van de brandweer van Lauzerte. Dit stoffige plaatsje ligt in het zuid-westen van Frankrijk; in de Tarn et Garonne. Het is een erg landelijke, licht bergachtige omgeving. Ben er in de zomer van 2012 nog vlak bij geweest, bij een plaatselijk oldtimer- treffen, georganiseerd door Eric Verhaest.
De auto bevindt zich in een uitzonderlijk goede staat. Op de gebruikelijke plekken geen of nauwelijks roest. De auto is dus in alle periodes met respect behandeld, wat van de meeste ds- sen met een DE**** – kenteken niet gezegd kan worden.
Let op de spiegel. André draait zich om in zijn graf, maar voor een gemiddelde brandweerman zit ie precies goed.
De sirene was klaarblijkelijk een te dure of te moderne optie.
Het zal zeker geholpen hebben, deze onbeholpen kitrand. Dat kunnen Dan en kornuiten veeel beter. Waarschijnlijk het enige wat ik zou vervangen.
Het Cibie glas met NL erin. Ook de normale dssen kregen dat, door waarschijnlijk een volhardende Nederlandse ambtenaar afgedwongen, insigne. Andere tijden.
De opvallende achterlichten van PK (Pecazeaux) en de net iets anders uitgevoerde reflectoren. Let ook op de iets bollende bumper en de bolle kentekenverlichting.
Een rare mat op de bodem van de break. De steun is om de klapbank op te vangen, maar de werking ervan is minder doeltreffend dan het lijkt.
Het id plaatje met het lage chassisnummer. Het laatste jaar met de SEV- ruitenwisser, meen ik. Hierna sloeg het Bosch- monster toe en hoorde vastgelopen lagers, uitgefikte ankers en versleten borstels tot het verleden. Het begin van het einde.
Een echte ID19F heeft natuurlijk een gelijknamige motor. De benzinetank heeft zo te zien wat last van beschermingsroest. Ooit een beurt van de Keizer gekregen waarschijnlijk…
Dat de spuiter het niet zo nauw nam met het afplakken, maakt het alleen maar echter. Zie de felsnaad; waar vindt je dit nog?