- model: Citroen ID19P
- bouwjaar: 1964
- kenteken: AR 98 45
- kleur plaatwerk: Brun Isard AC414
- kleur dak: wit
- kleur interieur: Rouge Corsaire
André Citroen leefde niet meer, maar de meest bijzondere creatie van dit automerk is toch wel de Citroen DS geweest. Dit model zag het licht in 1955 en is tot en met 1975 in productie geweest. Het model kende diverse verschijningsvormen, waarbij de relatief goedkope ID het meest geproduceerd is.
In 1964 is de ID aardig op het hoogtepunt beland. De kinderziektes van de eerste modellen zijn eruit; de auto is zeer betrouwbaar geworden, het staal van chassis en plaatwerk alsmede het chroomwerk is in die jaren ongekend goed en het comfort hoog. Er zijn in dit jaar maar liefst acht kleuren leverbaar op de ID, waarvan Brun Isard, AC414 de meest opvallende is. De lange slag ID19FR motor met ca 70 pk is er eentje in een lange reeks van 1911 cc motoren; zeer betrouwbare, rustige motoren, simpele techniek, makkelijk in onderhoud. Deze motor geeft de auto een topsnelheid van bijna 140 km/h. De handgeschakelde vier versnellingsbak geeft de ID zelfs moderne rij-eigenschappen en deze versnellingsbakken schakelen uitstekend. De LHS-hydraulica is efficiënt en betrouwbaar. Kenmerkend voor deze bouwjaren zijn verder de wielen die met een bout vast zitten, wat uitstekend werkt en de Michelin 165-400 mm radiaalbanden. De Franse productie werd altijd met een wit polyester dak geleverd. Deze ID heeft als optie de grotere kachelunit meegekregen alsmede een degelijke trekhaak.
Oorspronkelijk heeft de ID in Frankrijk jarenlang trouwe dienst gedaan. Sinds 2014 is deze mooie goed rijdende ID in Nederland. De Citroen is door de huidige eigenaar in 2015 bij CitroClassique aangeschaft en daar terughoudend gerestaureerd. Het oorspronkelijke donkergrijs is vervangen voor Brun Isard. In hetzelfde jaar is de LPG installatie ingebouwd en de auto voorzien van nieuwe banden. In de navolgende periode is de motor gereviseerd, de koppeling vervangen, de motor voorzien van een 123-ontsteking, een cruise control aangebracht, een nieuwe wisselstroomdynamo en gereviseerde startmotor gemonteerd en zowel een gereviseerde hd pomp als veerbollen aangebracht. Ook is recent de uitlaat vervangen voor een origineel old stock exemplaar. De auto verkeert hierdoor in een zeer goede technische staat, waardoor zeer regelmatig gebruik geen enkel probleem is. Sterker nog, het LHS systeem is zeer betrouwbaar, maar blijft juist goed functioneren als het regelmatig gebruikt wordt. De LHS is recent vervangen voor het zeer goed aangeschreven Castrol RR363. Verder rijdt de ID goed op zowel gas als benzine, remt en veert uitstekend en loopt de motor soepel en stil. De ID is ook voorzien van een moderne radio-installatie.
Is er dan niks aan te merken op deze ID. Nou ja, niet veel, maar er zijn een paar kleine dingetjes. Zo is er in de voorbumper alsmede in de onderliggende keienbak een deukje te bekennen, is hier en daar de originele bekledingsstof wat dun aan het worden, vooral bij de bestuurdersstoel en ontbreken de grijze stroken op de dorpelplaatjes. Zo zijn er misschien nog een paar cosmetische zaken die de nieuwe eigenaar graag op wil pakken, maar over het algemeen is het een zeer mooie, fijne auto met weinig ‘werk’. Geen blazen onder de lak, geen schades op de deuren, geen laswerk in aantocht, geen lekkende leidingen en gierende pompen enz.
Nu de ID in blakende gezondheid verkeert, is het moment gekomen voor de huidige eigenaar om er afstand van te doen. Mocht deze ID je aanspreken, mail me voor een bezichtiging.