UPDATE: 23 april 2015: VERKOCHT.
Miranda heeft na jaren toch de knoop doorgehakt; de blauwe mag eruit. Ze heeft er twee maar aangezien je er maar eentje tegelijk kan gebruiken, is ze eindelijk toch tot de conclusie gekomen dat de blauwe het erf af mag. Eigenlijk wel jammer, want het is echt een topper; een bus als deze in deze staat is bijna onvindbaar. Technisch goed, body zeer goed en alles klopt ook. Geen kapotgerestaureerde bus, die je wel vaker ziet, maar helemaal zoals het hoort. Uniek. Er komt steeds meer vraag, ook uit het buitenland, naar dit type bus. Vooral de lage instap/laadvloer maakt het verschil met andere bussen en vrachtwagens uit die tijd. Het maakt het uitermate geschikt voor allerlei commerciële doeleinden. Zo gek waren ze dus niet in die tijd. Miranda heeft zoals het betaamt, haar eigen advertentietekst gemaakt en die staat hieronder:
Beste HY liefhebbers,
Ik heb 2 H’s uit de vijftiger jaren maar wegens tijdgebrek bied er 1 te koop aan en wel de foodtruck met ventklep uit 1953.
De wagen is dus als foodtruck ingericht, maar wel zo dat je met een paar schroeven alle kastjes los kan maken en kunt verwijderen zodat je weer een vrachtwagentje met veel laadruimte hebt. Wellicht hebben jullie ‘m wel eens op de CitroMobile gezien, daar heb ik een aantal jaren achtereen met DS onderdelen van een vriend gestaan. Je kunt ‘m ook hebben gezien op de Rollende Keukens 2014, toen vlogen de poffertjes vanuit de hemel zo de bus in. En de wagen stond ook bij de Citroën Garage te Amsterdam als showmodel tussen alle ‘ouwetjes’ die Citroën heeft gemaakt.
Ook heeft de bus tijdens een boekenweek dienst gedaan als door het land rijdende kijkdoos voor uitgeverij Querido.
Het is een bijzonder karretje, normale maat, geen knipperlichten voor maar wel van die kekke clignoteurs net achter de deuren! Die zijn geschakeld met de achterlichten. verder dus een originele ventklep aan de zijkant. Ik heb er een soort verkoopbalie achter (binnen) en een extra plank om aan de buitenkant op te hangen als de klep geopend is. Oh ja, het neusje is ook anders dan andere HY’s, geen ribbels op de neus, brilletje ramen, andere opstapjes, Franse zelfmoorddeurtjes, echte originele stoelen die zo heerlijk veren…. je start nog met knopjes, er zit natuurlijk een startonderbreker op zodat een grappenmaker er niet zomaar mee vandoor kan.
De wagen is natuurlijk wegenbelasting vrij en ook vrij van APK want HY is van vóór 1960. Je moet ‘m natuurlijk wel -net als ik altijd heb gedaan- netjes laten onderhouden. HY is een jaar of 10 geleden gerestaureerd door garage Traction Avant te Amsterdam, gespoten door de Citroën garage in Amsterdam. Inmiddels zijn er wel wat gebruikssporen en kleine roestplekjes te zien, maar verder is de wagen kei en keihard! Enige wat een beetje lastig is dat als je gewend bent snel te willen optrekken dat wil deze niet zo graag, dan hoor je GRRRRR GRRRRR, als je het rustig doet is er niets aan de hand. Wellicht kun je er een elektrische motor in zetten om ‘m eigentijds te maken.
De kleur is hemels-lichtblauw.
De vraagprijs is 22.500,- euro voor deze bijzonder mooie oude bus met inbouw…. en een stapel extra reserve banden 19×400.
Voor meer info: dr.querido@online.nl