Citroen Dsuper5 1972
- merk: Citroen
- type: DS21M
- bouwjaar: 16-11-1972
- kleur plaatwerk: van origine Brun Scarabee
- kleur interieur: or, goud, oker.
- chassisnummer: 4524326
- kenteken: 1372BS94
- Tellerstand 00650 km
- motorinhoud: 2175 cc
- type versnellingsbak: handgeschakelde 5 versnellingen 107 (lang)
- opties: hoofdsteun bijrijder
- ‘dans son jus’, maar in zeer originele en onverknoeide staat
- richtprijs 6.500 euro
30 maart 2015
Deze auto komt van de zoon van de eerste eigenaar. De carte grise is nog van 1972. De oude eigenaar is overleden. De auto heeft altijd binnen gestaan en heeft zeer weinig kilometers gereden. Toen de auto enige tijd geleden in een niet goed afgesloten schuur stond, hebben dieven er alle deuren en schermen afgestolen. Eeuwig zonde, want de rest is erg mooi. Het chassis heeft nauwelijks roest, het zeer kwetsbare interieur is nagenoeg onbeschadigd of versleten. Nooit aan gelast, nooit aan geknutseld. De motor zat vast van het stilstaan en het beperkt aantal kilometers van de motor helpt dan ook, helaas. Gelukkig is na een dag kruipolie de motor weer enigszins losgekomen, dus dat gaat wel lukken, waarschijnlijk.
De vorige eigenaar heeft op een beurs alle missende deuren en schermen opnieuw gekocht, maar de kwaliteit is wisselend en er zitten bijvoorbeeld nu drie pallasdeuren in.
Het is een topper van een auto, maar mist dus een goede set plaatwerk en gele deurschotjes. Vind een mooie set erbij of laat het huidige herstellen en rij zonder veel moeite rond in een auto die zomaar 15-20.000,- doet.
De motor klinkt als een klok. Alles zit goed gemonteerd; geen moer verkeerd. De slang op de pomp zit bijvoorbeeld nog met een ligarex met splitpen vast; wanneer zie je dat nog?
De kop van binnen ook als nieuw.
De mat lijkt zelfs te mooi voor de 100.00 op de teller.
Wel eens een rugleuning gezien origineel in deze staat? Ik slechts een keer eerder; het gele pallassetje dat naar Ward is gegaan.
De kofferbak heeft wel eens een koffertje gehad, maar dat was het dan ook wel. De bumper heeft gelukkig geen ander bumpertje gehad; superstrak.
Het enige waaraan je kan zien dat de auto kilometers heeft gemaakt, is het stuur. Lichte slijtage waar de handen hebben gezeten. Zelfs de sleutel van het handschoenenkastje is er nog bij. Pedaalrubbers nauwelijks gesleten. Sigarenaansteker ontbreekt, maar die vinden we wel.
Schadevrije achterbumper, hangend in de ongelaste, harde bumpersteunen, voorzien van oranje mistachterlichten. Verlichting, rubberhouders ed in topstaat.
Een eeuwige zonde dat de dieven het plaatwerk hebben gestolen. Het zou deze auto zo afmaken.
3 september 2015
We zijn al weer ruim vijf maanden verder en de auto heeft ondertussen twee nieuwe dorpel-verstevigingsplaten gekregen. De oude platen hadden kleine bobbeltjes. Hierna is de bodem in de beschermende zwarte coating gezet en een nieuwe originele citroen-uitlaat gemonteerd. Wat is dat een feest. Alles past, dus geen geknoei met pasta’s, hamers en branders. In een keer goed en helemaal lekvrij. Het lijkt zelfs of de auto minder geluid maakt dan met een nepper. De achterbumper is gedemonteerd, de steunen ontroest en het geheel weer gemonteerd. De beplating onder de motor is schoongemaakt, evenals de keienbak. De bodem van verse tectyl voorzien. Rest alleen nog een besluit over het linker gootje bij de kofferbak; wel of niet lassen? De roestschade is beperkt, dus een lijm of kit erin en niemand die het zien. Toch lijkt het een besluit voor de nieuwe eigenaar, want de ene houdt van een las, de andere van een kit.
Ondertussen zijn nette deuren gekocht, een set originele binnendeurklinken in nieuwstaat en is er zicht op een set deurpanelen in de juiste gele kleur. De remcommando leek te lekken, dus die is vervangen, evenals de voorraadbol en een van de achterbollen.
Ondertussen rijdt de Super5 af en toe over het terrein. Alles klink goed en het is een prachtige basis voor een fijne auto om jaren pret mee te beleven. Nu is het een mooi moment dat een nieuwe eigenaar zich aandient. Deze kan de volgende beslissingen nemen.
Volgende stappen:
- koprevisie; verse klepseals, controle kleppen en geleiders, naar wens lpg klepzetels, reinigen kop.
- plaatwerk revisie, spuiten en opbouwen.
- wel of niet lpg.
- rdw kentekenregistratie of gaat ie toch naar het buitenland?
- velgen en banden.
- grote beurt en wat klein werk (nieuwe waterpomp monteren).
- apk.
Hoe dan ook, een mooie start voor een liefhebber.