Citroen DSUPER 1969 VERKOCHT

tien lzijkant

  • merk: Citroen
  • type: ID20, DSuper
  • bouwjaar: 25-11-1969
  • brandstof: benzine en lpg
  • kleur plaatwerk: van Gris Brumaire (originele kleur, AC096, overgespoten in 2008)
  • kleur interieur: groen (vernieuwd in 2008).
  • kenteken: AL 44 07
  • motorinhoud: 1985 cc
  • type versnellingsbak: handgeschakelde 4 versnellingen
  • kilometerstand: 96.000
  • zeer originele en onverknoeide staat; lakwerk en interieur vernieuwd, verder origineel en hard.
  • in NL geïmporteerd in 2003.
  • originele carte grise aanwezig
  • richtprijs 12.000 euro

Zo vaak kom je ze niet tegen; onverprutste DSsen uit de jaren zeventig. Meestal naar Nederland gehaald in de jaren negentig voor een tweede leven en te dienen als goedkope belastingvrije naar lpg omgebouwde trapbak. De meeste van deze exemplaren zijn reeds ter ziele. tien rzijkant

Deze prachtige DSUPER is niets van dat al. Vrij laat naar NL gehaald, in 2003. Een in zeer nette staat verkerende auto, geen roest en ook in de NL-periode weinig in gereden en vrijwel altijd droog gestaan. In 2008 voorzien van nieuwe lak en een nieuw interieur in de originele kleur. Na zeven jaar zien de lak van de auto, maar zeker ook het nette interieur er nog even goed uit als toen. De DSUPER is een lange tijd in onderhoud geweest bij DS Advies in Amsterdam.

De DSUPER is de opvolger voor de ID Comfort. De ID was tot 1969 de algemene benaming voor de goedkopere, handgeschakelde versie van de DS. De term DSUPER kwam voor het eerst in de catalogie in september 1969, alsmede de naam DSPECIAL, die bedoelt was voor de simpelere ID’ s die veelal zonder stuurbekrachtiging, met een kleine kachel, lichtste motor (DVx) en plastic knipperlichten. De DSUPER is dus de wat luxere variant die zich kenmerkt door de iets sterkere motor (DYx) met Weber-carburateur, chroomstalen knipperlichten achter, de dikke kachel met aanjager en standaard stuurbekrachtiging. Wilde je in 1969 nog luxer, dan werd het een DS. Het leuke van de DSUPER is eigenlijk dat het een zeer comfortabele rij-auto is. Geen injectie, geen halfautomaat, geen kwetsbare 5 bak, geen roestgevoelige sierstrippen; een no-nonsense-ds die daarnaast zeer betrouwbaar en duurzaam was, maar wel voorzien van de basis van comfort. Voor iemand die wel in een klassieke auto als een Citroen DS wilt rijden, maar niet van sleutelen houdt en graag zonder anwb-hulp thuis komt, is dit wel het meest ideale snoek die er op de markt was. In de staat waarin deze DSUPER zich verkeert, is het nog steeds qua betouwbaarheid een topper.

tien dash2

Ik denk dat de nieuwe eigenaar iemand zou moeten zijn die met regelmaat van plan is te rijden, af en toe er mee op vakantie gaat en tussendoor de auto in een droge stalling heeft staan. Verder denk ik dat de vraagprijs van 12.000 euro prima past bij de staat van deze auto.

tien rv deur

De eigenaresse van de auto, Tien Heuvel, heeft er de laatste jaren weinig in gereden. Normaliter staat de auto in de garage. Ze heeft drie auto’s en deze gebruikt ze het minst. Vandaar dat na lang twijfelen de tijd is gekomen dat een nieuwe eigenaar de vlag mag overnemen. Ze staat in Haarlem en op afspraak is een bezichtiging mogelijk.

UPDATE: Deze leuke DSUPER is al gearriveerd in de showschuur van Raimund Henke, onze scharrelduitser met een neusje voor leuke originele auto’s.