Citroen DS ID en Break; de motortypes

Ik ben nou al jaren bezig met Citroen DS, maar op internet vind ik nergens een adequate lijst waar alle motortypes netjes op een rij staan. Misschien zoek ik niet goed genoeg en mijn talen beheers ik ook niet als een meester. Dus zelf maar een lijst gemaakt. Als jullie hiaten ontdekken in deze lijst of als je iets toe te voegen hebt of een dikke spelvaut ziet staan, mail het mij gerust.

De lijst is samengesteld uit een opsomming van alle typeplaatjes die ik door de jaren heen op de geklonken aluminium plaatjes van de motorblokken heb zien staan, eerst voor de DS, daarna ID en een beetje in chronologische volgorde. De hieronder vernoemde vermogens zijn fabrieksopgaven. Jokken konden ze toen ook al, en niet zo’n beetje ook.

Met dank aan de DS en de ID onderdelenboeken, de website/pagina van Jurgen Koolhaas en ‘la grande livre’ van Olivier de Serres.

DS

DS19

  • bouwperiode: 9/1955-2/1961
  • boring: 78 mm
  • slag: 100 mm
  • inhoud: 1911 cc
  • kenmerken: 3 hoofdlagers op de krukas, platte zuigers, geen balanswieltje achterop, uitwendig (breed) inlaatspruitstuk, kleppendeksel met opgeschroefde olievulbuis, typeplaatje aan de carburateurzijde
  • toegepaste carburateurs: Weber en Stromberg
  • door Citroen opgegeven vermogen: 75 pk (sae) 55 kW
  • gemonteerd in DS19

DS19

  • bouwjaren: 3/1961-8/1965
  • boring: 78 mm
  • slag: 100 mm
  • inhoud: 1911 cc
  • kenmerken: 3 hoofdlagers op de krukas, licht bollende zuigers, balanswieltje op de distributiezijde, inwendig inlaatspruitstuk, vanaf 5/62 is de kleppendeksel met meegegoten olievulbuis, typeplaatje aan de carburateurzijde
  • toegepaste carburateurs: Weber
  • door Citroen opgegeven vermogen: 83 pk (sae) 61 kW
  • gemonteerd in: DS19 halfautomaat

DW

  • bouwjaren: 3/1963-8/1965
  • boring: 78 mm
  • slag: 100 mm
  • inhoud: 1911 cc
  • kenmerken: 3 hoofdlagers op de krukas, licht bollende zuigers, balanswieltje op de distributiezijde, inwendig inlaatspruitstuk, typeplaatje aan de carburateurzijde;
  • toegepaste carburateurs: Weber
  • door Citroen opgegeven vermogen: 83 pk (sae) 61 kW
  • gemonteerd in; DS handgeschakeld, ID Break en ID Export (volgens De Serres)

DY

  • bouwjaren: 9/1965-8/1968
  • boring: 86 mm
  • slag: 85,5 mm
  • inhoud: 1985 cc
  • kenmerken: 5 hoofdlagers op de krukas, inwendig inlaatspruitstuk, symmetrische verdeling van de bougiebuizen in de kleppendeksel, verdeler achterop (vlak bij distributie), typeplaatje aan de uitlaatkant vlak voor de startmotor
  • toegepaste carburateurs: Weber
  • door Citroen opgegeven vermogen: 90 pk (sae) 66 kW
  • gemonteerd in; DS19(A) en IDBreak

DX

  • bouwjaren: 9/1965-10/1968
  • boring: 90 mm
  • slag: 85,5 mm
  • inhoud: 2175 cc
  • kenmerken: 5 hoofdlagers op de krukas, uitwendig (breed) inlaatspruitstuk, symmetrische verdeling van de bougiebuizen in de kleppendeksel, verdeler voorop via inkeping in de versnellingsbak, typeplaatje aan de uitlaatkant vlak voor de startmotor
  • toegepaste carburateurs: Weber
  • door Citroen opgegeven vermogen: 109 pk (sae) 80 kW
  • gemonteerd in; DS21 en IDBreak21

DY2

  • bouwjaren: 9/1968-8/1971
  • boring: 86 mm
  • slag: 85,5 mm
  • inhoud: 1985 cc
  • kenmerken: 5 hoofdlagers op de krukas, uitwendig (breed) inlaatspruitstuk, symmetrische verdeling van de bougiebuizen in de kleppendeksel, verdeler voorop via inkeping in de versnellingsbak, typeplaatje aan de uitlaatkant vlak voor de startmotor
  • toegepaste carburateurs: Weber
  • door Citroen opgegeven vermogen: 103 pk (sae) 76 kW
  • gemonteerd in; DS20, DSuper, ID20, IDBreak20, DSBreak20

DX2

  • bouwjaren: 10/1968-4/1975
  • boring: 90 mm
  • slag: 85,5 mm
  • inhoud: 2175 cc
  • kenmerken: 5 hoofdlagers op de krukas, uitwendig (breed) inlaatspruitstuk, symmetrische verdeling van de bougiebuizen in de kleppendeksel, verdeler voorop via inkeping in de versnellingsbak, typeplaatje aan de uitlaatkant vlak voor de startmotor
  • toegepaste carburateurs: Weber
  • door Citroen opgegeven vermogen: 115 pk (sae) 84 kW
  • gemonteerd in; DS21, DSuper5

DX3 (Injectie)

  • bouwjaren: 9/1969-8/1972
  • boring: 90 mm
  • slag: 85,5 mm
  • inhoud: 2175 cc
  • kenmerken: 5 hoofdlagers op de krukas, 4 uitwendige inlaatspruitstukken, symmetrische verdeling van de bougiebuizen in de kleppendeksel, verdeler voorop via inkeping in de versnellingsbak, typeplaatje aan de uitlaatkant vlak voor de startmotor, de vierbakken uitgevoerd met oliekoeler, geen benzinepomp
  • Bosch electronische injectie
  • door Citroen opgegeven vermogen: 124 pk (sae) 91 kW
  • gemonteerd in; DS21IE

DY3

  • bouwjaren: 9/1961-4/1975
  • boring: 86 mm
  • slag: 85,5 mm
  • inhoud: 1985 cc
  • kenmerken: 5 hoofdlagers op de krukas, uitwendig (breed) inlaatspruitstuk, symmetrische verdeling van de bougiebuizen in de kleppendeksel, verdeler voorop via inkeping in de versnellingsbak, typeplaatje aan de uitlaatkant vlak voor de startmotor
  • toegepaste carburateurs: Weber en Solex dubbelpoorts SFIF
  • door Citroen opgegeven vermogen: 108 pk (sae) 79 kW
  • gemonteerd in; DS20, DSuper, ID20, IDBreak20, DSBreak20, DSpecialComfort

DX4

  • bouwjaren: 9/1972- 4/1975
  • boring: 93,5 mm
  • slag: 85,5 mm
  • inhoud: 2347 cc
  • kenmerken: 5 hoofdlagers op de krukas, uitwendig (breed) inlaatspruitstuk, symmetrische verdeling van de bougiebuizen in de kleppendeksel, verdeler voorop via inkeping in de versnellingsbak, typeplaatje aan de uitlaatkant vlak voor de startmotor
  • toegepaste carburateurs: Weber
  • door Citroen opgegeven vermogen: 124 pk (sae) 91 kW
  • gemonteerd in; DS23, IDBreak23, DSBreak23

DX5 (Injectie)

  • bouwjaren: 9/1972- 4/1975
  • boring: 93,5 mm
  • slag: 85,5 mm
  • inhoud: 2347 cc
  • kenmerken: 5 hoofdlagers op de krukas, uitwendig (breed) inlaatspruitstuk, symmetrische verdeling van de bougiebuizen in de kleppendeksel, verdeler voorop via inkeping in de versnellingsbak, typeplaatje aan de uitlaatkant vlak voor de startmotor,de vierbakken uitgevoerd met oliekoeler, geen benzinepomp
  • Bosch electronische injectie
  • door Citroen opgegeven vermogen: 141 pk (sae) 103 kW
  • gemonteerd in; DS23IE

ID

ID19Normale

  • bouwperiode: 3/1957-8/1960
  • boring: 78 mm
  • slag: 100 mm
  • inhoud: 1911 cc
  • kenmerken: 3 hoofdlagers op de krukas, platte zuigers, geen balanswieltje achterop, in-en uitlaat aan dezelfde zijde (rechts), kleppendeksel zonder bougiegaten, typeplaatje aan de carburateurzijde
  • toegepaste carburateurs: Solex PBIC enkelpoorts
  • door Citroen opgegeven vermogen: 62 pk (sae) 46 kW
  • gemonteerd in; ID19Normale

ID19P

  • bouwperiode: 3/1957-8/1963
  • boring: 78 mm
  • slag: 100 mm
  • inhoud: 1911 cc
  • kenmerken: 3 hoofdlagers op de krukas, platte zuigers, geen balanswieltje achterop, inwendig inlaatspruitstuk, kleppendeksel met opgeschroefde olievulbuis tm 4/62, typeplaatje aan de carburateurzijde
  • toegepaste carburateurs: Solex PBIC enkelpoorts
  • door Citroen opgegeven vermogen: 66 pk (sae) 48 kW
  • gemonteerd in; ID19P

ID19FR

  • bouwperiode: 9/1963-8/1964
  • boring: 78 mm
  • slag: 100 mm
  • inhoud: 1911 cc
  • kenmerken: 3 hoofdlagers op de krukas, platte zuigers, geen balanswieltje achterop, inwendig inlaatspruitstuk, typeplaatje aan de carburateurzijde
  • toegepaste carburateurs: Solex PBIC enkelpoorts
  • door Citroen opgegeven vermogen: 66 pk (sae) 48 kW
  • gemonteerd in; ID19P

ID19F-FR

  • bouwperiode: 9/1964-8/1965
  • boring: 78 mm
  • slag: 100 mm
  • inhoud: 1911 cc
  • kenmerken: 3 hoofdlagers op de krukas, bolle zuigers, balanswieltje achterop, inwendig inlaatspruitstuk, typeplaatje aan de carburateurzijde
  • toegepaste carburateurs: Solex PBIC enkelpoorts
  • door Citroen opgegeven vermogen: 66 pk (sae) 48 kW
  • gemonteerd in; ID19P

DM

  • bouwperiode: 9/1965-8/1966
  • boring: 78 mm
  • slag: 100 mm
  • inhoud: 1911 cc
  • kenmerken: 3 hoofdlagers op de krukas, bolle zuigers, balanswieltje achterop, inwendig inlaatspruitstuk, kleppendeksel met opgeschroefde carterontluchting, carterontluchting aan de onderzijde bij benzinepomp afgesloten, typeplaatje aan de carburateurzijde
  • toegepaste carburateurs: Solex SDID, dubbelpoorts met ovalen bovenzijde
  • door Citroen opgegeven vermogen: 66 pk (sae) 48 kW
  • gemonteerd in; ID19P

DV

  • bouwjaren: 9/1965-8/1968
  • boring: 86 mm
  • slag: 85,5 mm
  • inhoud: 1985 cc
  • kenmerken: 5 hoofdlagers op de krukas, inwendig inlaatspruitstuk, symmetrische verdeling van de bougiebuizen in de kleppendeksel, verdeler achterop (vlak bij distributie), typeplaatje aan de uitlaatkant vlak voor de startmotor
  • toegepaste carburateurs: Solex PBIC enkelpoorts
  • door Citroen opgegeven vermogen: 84 pk (sae) 62 kW
  • gemonteerd in; ID19B

DV2

  • bouwjaren: 9/1968-8/1971
  • boring: 86 mm
  • slag: 85,5 mm
  • inhoud: 1985 cc
  • kenmerken: 5 hoofdlagers op de krukas, uitwendig (breed) inlaatspruitstuk, symmetrische verdeling van de bougiebuizen in de kleppendeksel, verdeler voorop via inkeping in de versnellingsbak, typeplaatje aan de uitlaatkant vlak voor de startmotor
  • toegepaste carburateurs: Solex PBIC enkelpoorts
  • door Citroen opgegeven vermogen: 91 pk (sae) 67 kW
  • gemonteerd in; ID19B, ID19, DSpecial

DV3

  • bouwjaren: 9/1968-8/1971
  • boring: 86 mm
  • slag: 85,5 mm
  • inhoud: 1985 cc
  • kenmerken: 5 hoofdlagers op de krukas, uitwendig (breed) inlaatspruitstuk, symmetrische verdeling van de bougiebuizen in de kleppendeksel, verdeler voorop via inkeping in de versnellingsbak, typeplaatje aan de uitlaatkant vlak voor de startmotor
  • toegepaste carburateurs: Solex PBIC enkelpoorts
  • door Citroen opgegeven vermogen: 98 pk (sae) 72 kW
  • gemonteerd in; ID19B, ID19, DSpecial

BREAK

ID19F

  • bouwperiode: 9/1959-2/1963
  • boring: 78 mm
  • slag: 100 mm
  • inhoud: 1911 cc
  • kenmerken: 3 hoofdlagers op de krukas, platte zuigers, geen balanswieltje achterop, inwendig inlaatspruitstuk, kleppendeksel met opgeschroefde olievulbuis, typeplaatje aan de carburateurzijde
  • toegepaste carburateurs: Solex PBIC enkelpoorts
  • door Citroen opgegeven vermogen: 66 pk (sae) 48 kW
  • gemonteerd in; ID19Break