Ik ben nou al jaren bezig met Citroen DS, maar op internet vind ik nergens een adequate lijst waar alle motortypes netjes op een rij staan. Misschien zoek ik niet goed genoeg en mijn talen beheers ik ook niet als een meester. Dus zelf maar een lijst gemaakt. Als jullie hiaten ontdekken in deze lijst of als je iets toe te voegen hebt of een dikke spelvaut ziet staan, mail het mij gerust.
De lijst is samengesteld uit een opsomming van alle typeplaatjes die ik door de jaren heen op de geklonken aluminium plaatjes van de motorblokken heb zien staan, eerst voor de DS, daarna ID en een beetje in chronologische volgorde. De hieronder vernoemde vermogens zijn fabrieksopgaven. Jokken konden ze toen ook al, en niet zo’n beetje ook.
Met dank aan de DS en de ID onderdelenboeken, de website/pagina van Jurgen Koolhaas en ‘la grande livre’ van Olivier de Serres.
DS
DS19
- bouwperiode: 9/1955-2/1961
- boring: 78 mm
- slag: 100 mm
- inhoud: 1911 cc
- kenmerken: 3 hoofdlagers op de krukas, platte zuigers, geen balanswieltje achterop, uitwendig (breed) inlaatspruitstuk, kleppendeksel met opgeschroefde olievulbuis, typeplaatje aan de carburateurzijde
- toegepaste carburateurs: Weber en Stromberg
- door Citroen opgegeven vermogen: 75 pk (sae) 55 kW
- gemonteerd in DS19
DS19
- bouwjaren: 3/1961-8/1965
- boring: 78 mm
- slag: 100 mm
- inhoud: 1911 cc
- kenmerken: 3 hoofdlagers op de krukas, licht bollende zuigers, balanswieltje op de distributiezijde, inwendig inlaatspruitstuk, vanaf 5/62 is de kleppendeksel met meegegoten olievulbuis, typeplaatje aan de carburateurzijde
- toegepaste carburateurs: Weber
- door Citroen opgegeven vermogen: 83 pk (sae) 61 kW
- gemonteerd in: DS19 halfautomaat
DW
- bouwjaren: 3/1963-8/1965
- boring: 78 mm
- slag: 100 mm
- inhoud: 1911 cc
- kenmerken: 3 hoofdlagers op de krukas, licht bollende zuigers, balanswieltje op de distributiezijde, inwendig inlaatspruitstuk, typeplaatje aan de carburateurzijde;
- toegepaste carburateurs: Weber
- door Citroen opgegeven vermogen: 83 pk (sae) 61 kW
- gemonteerd in; DS handgeschakeld, ID Break en ID Export (volgens De Serres)
DY
- bouwjaren: 9/1965-8/1968
- boring: 86 mm
- slag: 85,5 mm
- inhoud: 1985 cc
- kenmerken: 5 hoofdlagers op de krukas, inwendig inlaatspruitstuk, symmetrische verdeling van de bougiebuizen in de kleppendeksel, verdeler achterop (vlak bij distributie), typeplaatje aan de uitlaatkant vlak voor de startmotor
- toegepaste carburateurs: Weber
- door Citroen opgegeven vermogen: 90 pk (sae) 66 kW
- gemonteerd in; DS19(A) en IDBreak
DX
- bouwjaren: 9/1965-10/1968
- boring: 90 mm
- slag: 85,5 mm
- inhoud: 2175 cc
- kenmerken: 5 hoofdlagers op de krukas, uitwendig (breed) inlaatspruitstuk, symmetrische verdeling van de bougiebuizen in de kleppendeksel, verdeler voorop via inkeping in de versnellingsbak, typeplaatje aan de uitlaatkant vlak voor de startmotor
- toegepaste carburateurs: Weber
- door Citroen opgegeven vermogen: 109 pk (sae) 80 kW
- gemonteerd in; DS21 en IDBreak21
DY2
- bouwjaren: 9/1968-8/1971
- boring: 86 mm
- slag: 85,5 mm
- inhoud: 1985 cc
- kenmerken: 5 hoofdlagers op de krukas, uitwendig (breed) inlaatspruitstuk, symmetrische verdeling van de bougiebuizen in de kleppendeksel, verdeler voorop via inkeping in de versnellingsbak, typeplaatje aan de uitlaatkant vlak voor de startmotor
- toegepaste carburateurs: Weber
- door Citroen opgegeven vermogen: 103 pk (sae) 76 kW
- gemonteerd in; DS20, DSuper, ID20, IDBreak20, DSBreak20
DX2
- bouwjaren: 10/1968-4/1975
- boring: 90 mm
- slag: 85,5 mm
- inhoud: 2175 cc
- kenmerken: 5 hoofdlagers op de krukas, uitwendig (breed) inlaatspruitstuk, symmetrische verdeling van de bougiebuizen in de kleppendeksel, verdeler voorop via inkeping in de versnellingsbak, typeplaatje aan de uitlaatkant vlak voor de startmotor
- toegepaste carburateurs: Weber
- door Citroen opgegeven vermogen: 115 pk (sae) 84 kW
- gemonteerd in; DS21, DSuper5
DX3 (Injectie)
- bouwjaren: 9/1969-8/1972
- boring: 90 mm
- slag: 85,5 mm
- inhoud: 2175 cc
- kenmerken: 5 hoofdlagers op de krukas, 4 uitwendige inlaatspruitstukken, symmetrische verdeling van de bougiebuizen in de kleppendeksel, verdeler voorop via inkeping in de versnellingsbak, typeplaatje aan de uitlaatkant vlak voor de startmotor, de vierbakken uitgevoerd met oliekoeler, geen benzinepomp
- Bosch electronische injectie
- door Citroen opgegeven vermogen: 124 pk (sae) 91 kW
- gemonteerd in; DS21IE
DY3
- bouwjaren: 9/1961-4/1975
- boring: 86 mm
- slag: 85,5 mm
- inhoud: 1985 cc
- kenmerken: 5 hoofdlagers op de krukas, uitwendig (breed) inlaatspruitstuk, symmetrische verdeling van de bougiebuizen in de kleppendeksel, verdeler voorop via inkeping in de versnellingsbak, typeplaatje aan de uitlaatkant vlak voor de startmotor
- toegepaste carburateurs: Weber en Solex dubbelpoorts SFIF
- door Citroen opgegeven vermogen: 108 pk (sae) 79 kW
- gemonteerd in; DS20, DSuper, ID20, IDBreak20, DSBreak20, DSpecialComfort
DX4
- bouwjaren: 9/1972- 4/1975
- boring: 93,5 mm
- slag: 85,5 mm
- inhoud: 2347 cc
- kenmerken: 5 hoofdlagers op de krukas, uitwendig (breed) inlaatspruitstuk, symmetrische verdeling van de bougiebuizen in de kleppendeksel, verdeler voorop via inkeping in de versnellingsbak, typeplaatje aan de uitlaatkant vlak voor de startmotor
- toegepaste carburateurs: Weber
- door Citroen opgegeven vermogen: 124 pk (sae) 91 kW
- gemonteerd in; DS23, IDBreak23, DSBreak23
DX5 (Injectie)
- bouwjaren: 9/1972- 4/1975
- boring: 93,5 mm
- slag: 85,5 mm
- inhoud: 2347 cc
- kenmerken: 5 hoofdlagers op de krukas, uitwendig (breed) inlaatspruitstuk, symmetrische verdeling van de bougiebuizen in de kleppendeksel, verdeler voorop via inkeping in de versnellingsbak, typeplaatje aan de uitlaatkant vlak voor de startmotor,de vierbakken uitgevoerd met oliekoeler, geen benzinepomp
- Bosch electronische injectie
- door Citroen opgegeven vermogen: 141 pk (sae) 103 kW
- gemonteerd in; DS23IE
ID
ID19Normale
- bouwperiode: 3/1957-8/1960
- boring: 78 mm
- slag: 100 mm
- inhoud: 1911 cc
- kenmerken: 3 hoofdlagers op de krukas, platte zuigers, geen balanswieltje achterop, in-en uitlaat aan dezelfde zijde (rechts), kleppendeksel zonder bougiegaten, typeplaatje aan de carburateurzijde
- toegepaste carburateurs: Solex PBIC enkelpoorts
- door Citroen opgegeven vermogen: 62 pk (sae) 46 kW
- gemonteerd in; ID19Normale
ID19P
- bouwperiode: 3/1957-8/1963
- boring: 78 mm
- slag: 100 mm
- inhoud: 1911 cc
- kenmerken: 3 hoofdlagers op de krukas, platte zuigers, geen balanswieltje achterop, inwendig inlaatspruitstuk, kleppendeksel met opgeschroefde olievulbuis tm 4/62, typeplaatje aan de carburateurzijde
- toegepaste carburateurs: Solex PBIC enkelpoorts
- door Citroen opgegeven vermogen: 66 pk (sae) 48 kW
- gemonteerd in; ID19P
ID19FR
- bouwperiode: 9/1963-8/1964
- boring: 78 mm
- slag: 100 mm
- inhoud: 1911 cc
- kenmerken: 3 hoofdlagers op de krukas, platte zuigers, geen balanswieltje achterop, inwendig inlaatspruitstuk, typeplaatje aan de carburateurzijde
- toegepaste carburateurs: Solex PBIC enkelpoorts
- door Citroen opgegeven vermogen: 66 pk (sae) 48 kW
- gemonteerd in; ID19P
ID19F-FR
- bouwperiode: 9/1964-8/1965
- boring: 78 mm
- slag: 100 mm
- inhoud: 1911 cc
- kenmerken: 3 hoofdlagers op de krukas, bolle zuigers, balanswieltje achterop, inwendig inlaatspruitstuk, typeplaatje aan de carburateurzijde
- toegepaste carburateurs: Solex PBIC enkelpoorts
- door Citroen opgegeven vermogen: 66 pk (sae) 48 kW
- gemonteerd in; ID19P
DM
- bouwperiode: 9/1965-8/1966
- boring: 78 mm
- slag: 100 mm
- inhoud: 1911 cc
- kenmerken: 3 hoofdlagers op de krukas, bolle zuigers, balanswieltje achterop, inwendig inlaatspruitstuk, kleppendeksel met opgeschroefde carterontluchting, carterontluchting aan de onderzijde bij benzinepomp afgesloten, typeplaatje aan de carburateurzijde
- toegepaste carburateurs: Solex SDID, dubbelpoorts met ovalen bovenzijde
- door Citroen opgegeven vermogen: 66 pk (sae) 48 kW
- gemonteerd in; ID19P
DV
- bouwjaren: 9/1965-8/1968
- boring: 86 mm
- slag: 85,5 mm
- inhoud: 1985 cc
- kenmerken: 5 hoofdlagers op de krukas, inwendig inlaatspruitstuk, symmetrische verdeling van de bougiebuizen in de kleppendeksel, verdeler achterop (vlak bij distributie), typeplaatje aan de uitlaatkant vlak voor de startmotor
- toegepaste carburateurs: Solex PBIC enkelpoorts
- door Citroen opgegeven vermogen: 84 pk (sae) 62 kW
- gemonteerd in; ID19B
DV2
- bouwjaren: 9/1968-8/1971
- boring: 86 mm
- slag: 85,5 mm
- inhoud: 1985 cc
- kenmerken: 5 hoofdlagers op de krukas, uitwendig (breed) inlaatspruitstuk, symmetrische verdeling van de bougiebuizen in de kleppendeksel, verdeler voorop via inkeping in de versnellingsbak, typeplaatje aan de uitlaatkant vlak voor de startmotor
- toegepaste carburateurs: Solex PBIC enkelpoorts
- door Citroen opgegeven vermogen: 91 pk (sae) 67 kW
- gemonteerd in; ID19B, ID19, DSpecial
DV3
- bouwjaren: 9/1968-8/1971
- boring: 86 mm
- slag: 85,5 mm
- inhoud: 1985 cc
- kenmerken: 5 hoofdlagers op de krukas, uitwendig (breed) inlaatspruitstuk, symmetrische verdeling van de bougiebuizen in de kleppendeksel, verdeler voorop via inkeping in de versnellingsbak, typeplaatje aan de uitlaatkant vlak voor de startmotor
- toegepaste carburateurs: Solex PBIC enkelpoorts
- door Citroen opgegeven vermogen: 98 pk (sae) 72 kW
- gemonteerd in; ID19B, ID19, DSpecial
BREAK
ID19F
- bouwperiode: 9/1959-2/1963
- boring: 78 mm
- slag: 100 mm
- inhoud: 1911 cc
- kenmerken: 3 hoofdlagers op de krukas, platte zuigers, geen balanswieltje achterop, inwendig inlaatspruitstuk, kleppendeksel met opgeschroefde olievulbuis, typeplaatje aan de carburateurzijde
- toegepaste carburateurs: Solex PBIC enkelpoorts
- door Citroen opgegeven vermogen: 66 pk (sae) 48 kW
- gemonteerd in; ID19Break