Citroen DS 19 1963

Citroen Ds 19 M 1963

  • 25-7-1963
  • rouge carmin, grijs metallic dak.
  • rood stoffen interieur, enigszins ingestort, echter in 2015 vervangen voor een identiek origineel interieur in zeer nette staat.
  • was al gespoten, wel de motor en remmen gedaan.
  • ch. nr.: 4406311
  •  DL-61-71 (NL, oorspronkelijk F)
  • in mijn bezit vanaf 8-2-2010
DS19 1963

DS19 1963

Deze auto heb ik gekocht van Peter Scheer te Houten. Ik had drie van de vier kritische punten van het chassis bekeken, en dat leek me wel ok. De vierde, links achter, bleek finaal weggerot te zijn; zo slecht zie je het zelden. Na eerst een kont van een andere 63-er in Maarheeze te hebben gekocht, bleek een sloper op mijn terrein een handigere optie te zijn. Kwam het oude bakkie van Paul toch nog goed terecht. De gehele linker achterzijde in een keer er uit gezaagd tot aan de voorstoel en vervangen voor de donor. Wonderbaarlijk goed gelukt. Op de brug zelfs niks meer van te zien. Toen door de APK. Na een half jaar een drijfstanglager er uit gereden; dat roffeltje van het begin bleek opeens een flink geratel te worden. Na wikken en wegen een motor van een 63-er break er in gehangen en jawel, dat rijdt uit de kunst, tot nu toe. De lak is nog wat verweerd, het interieur behoeftig, maar das voor later een uitdaging. Nu, eind 2011, is het de dagelijkse bak. Veert nu ruim een jaar op zonnebloemolie en dat gaat eigenlijk best goed.

jan 2016

Ondertussen is de DS19 sinds 2011 onder het afdak verdwenen. Eerst nam de DS20 uit 1969 en daarna de ID19 uit 1964 het scepter van de parkeervergunning over. Het sleetse interieur is ondertussen vervangen door een supergaaf interieur uit een 64-er. Het plaatwerk is tussendoor deels aangepakt. Het chassis blijft een zorgenkindje met een klein beetje laswerk voor de apk in de nabije toekomst. Het ligt in de bedoeling om in het voorjaar de laatste werkzaamheden aan te pakken; het rechter voorscherm en de motorkap. Daarna kan ze naar de spuiter, die haar in een strak jasje kan zetten.

Wat deze DS19 zo uniek maakt, is de uitvoering. Rouge Carmin AC411 met een rood stoffen interieur. Het is een zeer zeldzame verschijning, alleen leverbaar geweest op de DS uit 1963 en 1964. De AC 411 was ook alleen leverbaar met het rode interieur. Het dak is Gris d’Argent, AC141. Verder is dit het eerste jaar dat de DS leverbaar was met handschakeling. Exclusief? Waarschijnlijk wel, want DS verslaafde bij uitstek, Yves Frelon heeft voor zijn website NuancierDS geen fatsoenlijk voorbeeld kunnen vinden van een drie- of vierenzestiger DS in deze kleurstellingen.

De kleur Karmijn is een rode kleurstof, die gewonnen wordt uit op planten levende luizen die op pissebedden lijken. De kleur die Citroen toepaste lijkt sprekend op de RAL kleur 3002, ook genaamd Karmijnrood. Lijkt logisch, maar het komt zelden voor dat de kleur in de ral-waaier correspondeert met een kleur uit het automotive-spectrum.