Citroen ID19 1958 VERKOCHT

ID58front rv

 

  • 21-04-1958
  • zwart
  • rood stoffen interieur, rouille
  • recent gespoten, koets en techniek volledig gereviseerd.
  • ch. nr.: 216617
  • oorspronkelijke kenteken: 218 CJ 89, Yonne.
  • huidige kenteken: AR-79-94, NL

 

IDSandervoren

ID58A

ID58LA

Sander heeft het laatste jaar veel tijd gestoken in zijn ID, maar komt toch tot de conclusie dat deze auto wat te bijzonder is om dagelijks of regelmatig te gaan gebruiken. Hij heeft er wel gelijk in, want het is een topper geworden, maar om m veel te gebruiken en in de stad te zetten, daarvoor is ie toch te speciaal.

idsanderint

ID58int+dash

ID58intRA

De auto is zwart, de meest gevoerde ‘kleur’ bij ideetjes in die periode. Het interieur is ‘rouille’, roestkleur, een soort steenrode kleur en vrijwel het hele interieur is nog in goede staat. De meeste interieurkenmerken zijn  zoals het hoort bij dit bouwjaar. Het dashboard, de deurpanelen, deurgrepen en slingers, bijna alles klopt. De id is netjes professioneel gespoten. De banden zijn bijna nieuw. Er is geen stuurbekrachtiging voor ID’s in dit bouwjaar, maar hier is een bekrachtigde besturing ingebouwd. De motorruimte is erg netjes en er is veel aan techniek vervangen of gereviseerd. De auto heeft wel zijn originele motor en versnellingsbak, maar de hydraulica is grotendeels vervangen en het systeem is voorzien van modernere groene olie (lhm). De auto komt goed omhoog, veert en remt goed, alleen moet er misschien nog wat worden schoongemaakt aan de brandstoftoevoer, omdat de carburateur af en toe vervuild raakt; een veel voorkomend euvel bij Solex carburateurs van dit type.

Sander heeft de auto recent laten taxeren: tax_143055

De ID is eigenlijk te mooi om veel te gebruiken, maar regelmatig gebruik is zeker mogelijk. Bij de restauratie zijn wat kleine aanpassingen gedaan om de ID regelmatig te kunnen gebruiken. Het al eerder genoemde gebruik van lhm in het veersysteem (componenten zijn zwart gebleven) maar ook de 12 volt installatie, stuurbekrachtiging en de betere motorkap- isolatie geven de auto meer gebruiksgemak en comfort. Toch vind ik het meer een auto om te koesteren en om in een verzameling te zetten. Door het bouwjaar en de originaliteit is het zeker wat voor een verzamelaar.

 

ID58motkpopen2

De ID heeft sinds een maand of vier een NL kenteken en Sander is er mee naar de RDW destijds heen en weer gereden. Sindsdien staat ze stil en het is denk ik erg wenselijk als er een beetje mee gereden gaat worden.

Hoe grondig zowel Sander als de vorige eigenaar, Bart, bezig zijn geweest met de restauratie, zie je op de volgende foto’s. Het harde chassis is eerst volledig gestraald geworden en hierna in een epoxyprimer gespoten.

ID58gestraald

ID58epoxy

Uiteindelijk is het chassis zwart gespoten, zoals het hoort. Het geheel is voorzien van een gereviseerde motor en bak, gereviseerde hydraulische componenten en nieuwe leidingen.

ID58motorblok

Toen in 2013 de boel voor ruim de helft in elkaar zat verkocht de voormalige eigenaar het project door aan Sander. Er was al ruim 25.000 euro in gaan zitten en Sander heeft er los van de uren ook nog eens ca 10 mille in geinvesteerd. Sander heeft zich kunnen concentreren op het plaatwerk, de afbouw, de missende onderdelen en de ‘fine-tuning’. Van de restauratie is een uitgebreide fotoreportage beschikbaar.

Ook het op kenteken zetten ook een stap; dat ging gelukkig voorspoedig ondanks dat de originele carte grise zoekgeraakt was. Sander heeft bij de RDW een certificaat kunnen overleggen van het conservatoire van Citroen.

ID58 cons citroen

ID58typepl

De ID is in 1998 gekocht door Huub in ’t Zandt. De auto stond in Chablis. Er was in die tijd geen interesse in de eerste types, vooral door het ‘lastige’ lhs systeem en het gebrek aan onderdelen. Hij kocht m toch, waarschijnlijk door de lage prijs en, zoals hij aangaf, doordat de motor zo mooi liep.

ID58aankoop

De auto ging toen van de ene handelaar naar de andere; Thijs Jansen en Jan Bonthond. De laatste verkocht m aan Bart ter Haar, die de restauratie begon in 2000.

350

In de periode die volgde, is er veel uitgevoerd door garage D&O Services. Hierna nam Sander de auto over. Sander heeft al veel oldtimers gerestaureerd en is een verzamelaar van oa. 2cv’s en Porsche 356 en 911. Het meeste was al gedaan, maar Sander heeft netjes de puntjes op de i gezet.

ID58opkar

 

366 376

Als je denkt dat het wat voor je is of als je iemand weet die hiernaar op zoek is, mail het me en dan breng ik je in contact met Sander voor een bezichtiging. dr.querido@online.nl of 0616110892.

De ID is per 1 juni 2015 verkocht.